Je to metodika vývoje softwaru, která je alternativou k tradičnímu, ale pomalému vývoji aplikací (s pečlivým plánování a sekvenčním vývojem).

Soustředí se na rychlé vyvíjení prototypů a jejich iterativní vylepšování na základě zpětné vazby od uživatelů. Hodně se kooperuje s uživateli a jejich zpětnou vazbou.

V RAD se hodně používají nástroje, které takový rychlý vývoj podporují (ale zas něco za něco).

Velmi oblíbené v agilním přístupu.

Výhody

  • kratší vývojový cyklus
  • hodně flexibilní a schopný rychle reagovat na požadavky uživatelů
  • zapojování uživatele do vývoje

Nevýhody

  • náklady za nástroje a zdroje mohou být vyšší
  • není to vhodné pro všechny projekty, zejména pro velké a složité systémy
  • nedostatečně se plánuje, takže je možné, že se může na něco zapomenout, není kvalitní dokumentace apod.

Čas se krátí také tím, že se nevyvíjí FE a BE zvlášť (např. proč mít validaci zvlášť na obou stranách, když může být jedna pro obě strany).

CSS

  • pro rychlejší vývoj stylování aplikace se používají frameworky
  • např. Class-less CSS framework
    • začíná se tak, že se soustředí na HTML jenom a CSS styly se dodělají později - někdy to může být demotivující, protože hodně dlouho při vývoji vidíme jenom kostru a ne, jak to bude ve skutečnosti vypadat
    • ale pak dělat styly pro hotové a nepříliš se měnící HTML je rychlejší
  • Frameworky

Javascript support

  • promítání Javascriptu do HTML a ulehčování nějakých funkcí v HTML
  • např. jQuery, Alpine.js
    • sjednocovalo zápis nějakých věcí, dotazování atd.
    • většina věcí už je nyní nativně v JS nebo se řeší jinak
  • taky urychluje vývoj aplikace, ale výsledně to není správně a hůř se to udržuje (pak by se to mělo refaktorovat)

Hotwire