Zjištění si informací ohledně domény artefaktu, který chci navrhnout. Předtím, než se vrhnu do samotného navrhování, tak si zjistím informace okolo, zaměření projektu, procesy, zákony apod.
Co je to doména?
- je to obor lidské činnosti nebo vědomosti
- nemusí být přesně definovaná, nevadí to - důležité je, jestli uživatelé daný termín používají nebo ne
- doména platformy - všechny termíny spojené s platformou (většinou věci okolo artefaktu)
Výstup z doménové analýzy, její cíl
- zjistit, jakým “jazykem” uživatelé mluví, jaké termíny používají
- zase, nějaké pojmy mohou být definovány vágněji, pokud bude problém s přesností, další metody UCD by to měly zachytit a vyřešit
Hlavní 2 části:
- doménové pojmy - glosář
- takový slovník pojmů, termínů, praktik, které se v daném oboru používají + vazby mezi nimi
- doménové úkoly (neboli cíle uživatele) obecně
- tyto úkoly jsou pak kandidáti na úlohy a procesy, které chceme svým UCD návrhem podporovat
Provedení
- má informačně analytickou část a část práce s uživateli
Informační analýza
- vstupní informace jsou hlavně literatura a standardy
- z nich dostávám všechny pojmy relevantní k dané doméně
- pokud máme k dispozici už nějaké existující artefakty, tak zkoumám, jakým “jazykem” mluví na uživatele
Práce s uživateli
- sleduju několik cílů:
- kontrola a doplnění nejasností z první fáze - kontaktuji doménové experty, spolupracující uživatele
- zpravidla formou neformálního interview
- vymezení doménových úloh - aby se nestalo, že podnik (zákazník) s námi podporovaným procesem nemá žádné zkušenosti, či ho provádí jinak
- nejlepší je terénní pozorování či dotazování se v kontextu (nebo účelové pracovní skupiny)
- nestandardní a nouzové postupy
- je potřeba takové postupy respektovat, pokud se takové postupy příčí s nařízeními, tak musíme být opatrní a s uživateli mít dobrou důvěru
- sociální kontext a sociální přijatelnost
- už úplně není součástí doménové analýzy, ale když už provádíme onen terénní průzkum, tak je dobré si už takových věcí všímat (a pak je do návrhu zahrnout)
- kontrola a doplnění nejasností z první fáze - kontaktuji doménové experty, spolupracující uživatele
Výstup a prezentace
- vždy musí být uzpůsobená cílové skupině