Zjištění si informací ohledně domény artefaktu, který chci navrhnout. Předtím, než se vrhnu do samotného navrhování, tak si zjistím informace okolo, zaměření projektu, procesy, zákony apod.

Co je to doména?

  • je to obor lidské činnosti nebo vědomosti
  • nemusí být přesně definovaná, nevadí to - důležité je, jestli uživatelé daný termín používají nebo ne
  • doména platformy - všechny termíny spojené s platformou (většinou věci okolo artefaktu)

Výstup z doménové analýzy, její cíl

  • zjistit, jakým “jazykem” uživatelé mluví, jaké termíny používají
    • zase, nějaké pojmy mohou být definovány vágněji, pokud bude problém s přesností, další metody UCD by to měly zachytit a vyřešit

Hlavní 2 části:

  • doménové pojmy - glosář
    • takový slovník pojmů, termínů, praktik, které se v daném oboru používají + vazby mezi nimi
  • doménové úkoly (neboli cíle uživatele) obecně
    • tyto úkoly jsou pak kandidáti na úlohy a procesy, které chceme svým UCD návrhem podporovat

Provedení

  • má informačně analytickou část a část práce s uživateli
Informační analýza
  • vstupní informace jsou hlavně literatura a standardy
    • z nich dostávám všechny pojmy relevantní k dané doméně
  • pokud máme k dispozici už nějaké existující artefakty, tak zkoumám, jakým “jazykem” mluví na uživatele
Práce s uživateli
  • sleduju několik cílů:
    • kontrola a doplnění nejasností z první fáze - kontaktuji doménové experty, spolupracující uživatele
      • zpravidla formou neformálního interview
    • vymezení doménových úloh - aby se nestalo, že podnik (zákazník) s námi podporovaným procesem nemá žádné zkušenosti, či ho provádí jinak
      • nejlepší je terénní pozorování či dotazování se v kontextu (nebo účelové pracovní skupiny)
    • nestandardní a nouzové postupy
      • je potřeba takové postupy respektovat, pokud se takové postupy příčí s nařízeními, tak musíme být opatrní a s uživateli mít dobrou důvěru
    • sociální kontext a sociální přijatelnost
      • už úplně není součástí doménové analýzy, ale když už provádíme onen terénní průzkum, tak je dobré si už takových věcí všímat (a pak je do návrhu zahrnout)

Výstup a prezentace

  • vždy musí být uzpůsobená cílové skupině