HIG = Human Interface Guideline
- návody, tipy atd. na to, jak mít svoji stránku/aplikaci designově lepší, co využívat atd.
- aby to většinou ladilo s nějakými koncepty (Apple, Android atd.)
- jsou to platformové standardy
- prvky interface a pravidla užití těchto prvků
- vizuální a navigační vzorce
- manifesty grafického vzhledu, postoje k uživatelům
Dynamické barvy
- mám barvy pojmenované a rozdělené podle jejich rolí
Apple: https://developer.apple.com/design/human-interface-guidelines/ Microsoft: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/apps/design/ Android: https://developer.android.com/design
Material Design
- https://m2.material.io/design/introduction
- je koncept designu od Googlu (od roku 2014)
- je to sjednocení designu, který je moderní a intuitivní přes všechny platformy
- využívá skutečné povrchy a vzory, výrazná grafika a zamýšlený pohyb
- nyní je to de-facto standard pro android aplikace
Pomocí jiných metod a postupů v UCD (User Centered Design) zajistíme použitelnost, spolehlivost a funkčnost rozhraní + my chceme i aby to bylo pro uživatele příjemné. Cílíme na nižší kognitivní a paměťovou zátěž uživatele.
- má možnost uniknout z jakkékoliv situace
- dostává odezvu na každou akci
- prostředí je konzistentní
Negativní zkušenosti uživatele mají mnohem větší dopad na user experience než pozitivní. Potřebujeme kladné emoce z interakce, ty jsou dvojího typu: 1) povrchové - pro zlepšení UX přidáme pár zlepšováků atd. a 2) hloubkové - pocit z celé interakce, artefakt musí být kvalitní na všech úrovních.
Ovlivňování a manipulace
Reciprocita
- měl bych nejdříve poskytnout něco ocenitelného a až pak žádat něco od uživatele (např. data)
- žádat informace, až když je uživateli jasné, proč si je artefakt žádá
- např. žádat čtení návodu až když je jasné proč
Konzistence
- uživatel chce být konzistentní se svým předchozím chováním a se svými předchozími výroky
- tedy až vyplní recenzi, tak se většinou i zaregistruje (když to dělal před tím)
- stojí to na důvěře uživatele a artefaktu
Sociální argument
- uživatel řídí svoje chování podle chování druhých
- chování - “ti kdo toto koupili, koupili také…”
- názor - “toto má X obdivovatelů”
- recenze
Sociální vztahy
- prezentování se uživatelům jako “blízcí, kamarádi, společné zájmy atd.”
- jsme lidi jako vy | chceme pomoci | máme stejné hodnoty jako vy | chválíme vaše úspěchy
- pro budování vztahů, zlidštění vztahů s IT
Autorita a vzácnost
- autorita - když je výrok podpořen nějakou autoritou ⇒ zvýšení kredibility
- vzácnost
- posledních pár | buďte první, kdo… | vybíráme jen ty nejlepší zdroje | buďte lépe informováni než ostatní
- obava ze ztráty je větší než naděje na zisk