HIG = Human Interface Guideline

  • návody, tipy atd. na to, jak mít svoji stránku/aplikaci designově lepší, co využívat atd.
    • aby to většinou ladilo s nějakými koncepty (Apple, Android atd.)
  • jsou to platformové standardy
    • prvky interface a pravidla užití těchto prvků
    • vizuální a navigační vzorce
    • manifesty grafického vzhledu, postoje k uživatelům

Dynamické barvy

  • mám barvy pojmenované a rozdělené podle jejich rolí

Apple: https://developer.apple.com/design/human-interface-guidelines/ Microsoft: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/apps/design/ Android: https://developer.android.com/design

Material Design

  • https://m2.material.io/design/introduction
  • je koncept designu od Googlu (od roku 2014)
  • je to sjednocení designu, který je moderní a intuitivní přes všechny platformy
  • využívá skutečné povrchy a vzory, výrazná grafika a zamýšlený pohyb
  • nyní je to de-facto standard pro android aplikace

Pomocí jiných metod a postupů v UCD (User Centered Design) zajistíme použitelnost, spolehlivost a funkčnost rozhraní + my chceme i aby to bylo pro uživatele příjemné. Cílíme na nižší kognitivní a paměťovou zátěž uživatele.

  • má možnost uniknout z jakkékoliv situace
  • dostává odezvu na každou akci
  • prostředí je konzistentní

Negativní zkušenosti uživatele mají mnohem větší dopad na user experience než pozitivní. Potřebujeme kladné emoce z interakce, ty jsou dvojího typu: 1) povrchové - pro zlepšení UX přidáme pár zlepšováků atd. a 2) hloubkové - pocit z celé interakce, artefakt musí být kvalitní na všech úrovních.

Ovlivňování a manipulace

Reciprocita

  • měl bych nejdříve poskytnout něco ocenitelného a až pak žádat něco od uživatele (např. data)
    • žádat informace, až když je uživateli jasné, proč si je artefakt žádá
  • např. žádat čtení návodu až když je jasné proč

Konzistence

  • uživatel chce být konzistentní se svým předchozím chováním a se svými předchozími výroky
  • tedy až vyplní recenzi, tak se většinou i zaregistruje (když to dělal před tím)
    • stojí to na důvěře uživatele a artefaktu

Sociální argument

  • uživatel řídí svoje chování podle chování druhých
  • chování - “ti kdo toto koupili, koupili také…”
  • názor - “toto má X obdivovatelů”
  • recenze

Sociální vztahy

  • prezentování se uživatelům jako “blízcí, kamarádi, společné zájmy atd.”
  • jsme lidi jako vy | chceme pomoci | máme stejné hodnoty jako vy | chválíme vaše úspěchy
  • pro budování vztahů, zlidštění vztahů s IT

Autorita a vzácnost

  • autorita - když je výrok podpořen nějakou autoritou zvýšení kredibility
  • vzácnost
    • posledních pár | buďte první, kdo… | vybíráme jen ty nejlepší zdroje | buďte lépe informováni než ostatní
  • obava ze ztráty je větší než naděje na zisk