Provádíme UCD - tedy návrh zaměřený na uživatele. Jak něco navrhnout tak, aby se to pak uživatelům dobře používalo. UCD není moc metoda, která nám říká co a jak přesně dělat, je to spíš takový postoj, taková filosofie. Existuje spoustu postupů a metod pro spoustu různých situací.
Má mnoho metod pro:
- prozkoumávání, získávání dat (Metody a techniky práce s uživateli)
- porozumění a interpretace dat (Metody vyhodnocování při návrhu artefaktu)
- projekce porozumění do samotného návrhu
- spolupráci mezi uživatelem a návrhářem (Metody a techniky práce s uživateli)
- hodně v agilním světě
Má 3 hlavní fáze:
- formativní fáze
- analýza kontextu (Kontextová analýza)
- průzkum uživatelů (schopnosti, preference, potřeby, aktivity) (Průzkum uživatelů)
- analýza domény a prostředí (obor, fyzické prostředí, sociální prostředí) (Doménová analýza)
- vyhodnocení (Metody vyhodnocování při návrhu artefaktu)
- kdo jsou uživatelé? jaké mají schopnosti, preference?
- jak probíhá proces, který podporujeme svým artefaktem
- zkrátka vyhodnocujeme, co jsme se naučili (z doménové analýzy, kontextové analýzy)
- návrh
- postupné zjemňování a testování prototypů
- Informační architektura v UCD
- logická struktura (Logická architektura v UCD)
- Vizuální návrh v UCD a Vzorce chování uživatelů
- vyhodnocení
- rozumíme dobře tomu, jak a proč se artefakt používá?
- je náš konkrétní nápad užitečný? (lepší než ostatní jiné varianty)
- je v pohodě použitelnost (naše hlavní zaměření) - už máme totiž prototyp
- když existují problémy, co je jejich příčinou
- sumativní fáze
- závěrečné testování použitelnosti
- testování správnosti návrhu (Testování použitelnosti v UCD)
- pozorování funkce artefaktu ve skutečném nasazení 3) Terénní průzkum
- vyhodnocení
- ještě jednou se zeptáme, jestli je použitelnost v pořádku?
- byly naše předpoklady správné? je artefakt sociálně přijatelný?
- co jsme se dozvěděli z procesu návrhu a nasazení (a můžeme popř. použít příště) Po každé fázi přichází vyhodnocení - je to analýza výsledku dané fáze, ptáme se na otázky a snažíme se na ně upřímně odpovědět. Hodně se zaměřujeme na hledání příčin existujících problémů.
Návrhář
Jako návrhář mám vytvořit artefakt (= něco uměle vytvořeného za nějakým účelem, např. aplikace) pro uživatele tak, že je to použitelné a přináší to uspokojení potřeb.
Návrhář je mostem mezi technologiemi a společností.
Důvěra
Vztah mezi návrhářem a zákazníkem stojí na důvěře. Tu vytváříme pomocí:
- dobré vůle - uživatel ví, v čí prospěch se informace, kterou nám dává, použije
- integrity - víme, že se dané slovo dodrží a víme, že se říká celá pravda (např. o monitorování, záznamech apod)
- schopností dostát svým závazkům
V UCD se zaměřuji hlavně na použitelnost a užitečnost aplikace, jak definuje Jacob Nielsen:
- nezáleží jen na hezkém UI - je potřeba promyslet procesy, databázi, pojmy, funkce atd.
- artefakt by měl být prakticky přijatelný - dělá to opravdu to, co to má dělat
- artefakt by měl být sociálně přijatelný - aby se lidem, kteří s ním pracují, pracovalo dobře, aby nikdo nebyl diskriminován
Koloběh návrhu
- nejjednodušší práce pro návrháře je navrhovat artefakty pro lidi jim podobné, kdy návrháři mají určité znalosti o uživatelích, mají zkušenosti
- využijí introspekci - prostě návrh udělají tak, jak by vyhovoval jim samotným
- introspekce = pohled od sebe, pohled dovnitř
- využijí introspekci - prostě návrh udělají tak, jak by vyhovoval jim samotným
- problém je, když se uživatelé artefaktu obecně liší od návrháře
- např. v dovednostech a předchozích zkušenostech
- v paměťových a kognitivních schopnostech
- v cílech a preferencích
- je potřeba použít metody k poznání uživatelů a funkce artefaktu ve společnosti (Doménová analýza)
- v tomto případě je introspekce zavádějící a profesionální návrhář by ji neměl používat
Rozdíl UCD X Softwarové inženýrství
UCD
- hledá porozumění cílům uživatele a podporuje ho
- dospívá k požadavkům analýzou kontextu a úloh
- vyhodnocuje užití artefaktu
- zaměřené na koncového uživatele
Softwarové inženýrství
- řeší životní cyklus aplikace a spravuje jej
- práci začíná sběrem požadavků
- vyhodnocuje splnění požadavků
- zaměřené na zákazníka