Cíl průzkumu uživatelů
- dozvědět se o uživatelích vše, co je důležité pro použití mého artefaktu
- a nějakým dobrým způsobem toto předat návrháři, tak, aby si mohl uživatele dobře představit a rozdělit si je do odlišných skupin
Co uživatelé říkají a co uživatelé dělají
- je v tom velký rozdíl
- neměli bychom uživatele poslouchat, ale spíše zjišťovat, co opravdu dělají
Co se týče průzkumu uživatelů, tak můžeme sbírat
Kvantitativní údaje
- mají široký záběr, snadněji se provádí a vyhodnocují
- můžeme pomoci nich stanovit významnost nějakého problému
- neposkytují dostatek informací pro porozumění
Kvalitativní údaje
- získání je metodicky obtížnější
- hrozí ovlivnění výsledků osobností provádějícího
- poskytuje porozumění příčinám
Shrnutí v článku: https://www.nngroup.com/articles/quant-vs-qual/
Je pravděpodobné, že se stane to, že odpověď uživatele na jednu otázku vyvolá další otázky (ty už budou konkrétnější) + otázky si budu zjišťovat dodatečně (vždy je lepší se zeptat, než předpokládat).
Boj s demografickými údaji - jsou velmi jednoduché na získání, ale pro nás nejsou moc relevantní. Místo nich je lepší použít jiný úhel otázky nebo demografické otázky již vztažené k artefaktu.
Pro takový průzkum je důležité již znát pojmy z domény.
Co je důležité zjišťovat?
- jak bude artefakt používán
- volbou uživatele (můj problém: umět nalákat uživatele, kteří budou artefakt dobrovolně používat)
- z nutnosti, kvůli nějakému nařízení (můj problém: minimalizovat námahu uživatele, aby se mu to vyplatilo to používat)
- frekvence používání
- příležitostné používání
- časté používání (artefakt je jejich hlavní pracovní nástroj)
- zde se můžeme více spolehnout na uživatelovu paměť a znalost artefaktu (čím častější použití, tím více se můžeme spoléhat)
- pro použití je potřeba certifikace
- jaká je pro uživatele priorita cílů, které si artefaktem splní?
- nevýznamný cíl, může si ho dosáhnout i jinak
- fatální omezení, tzv. “show stopper”
- jak uživatelé znají platformu a jaké mají postoje
- znalost se dá zjišťovat např. dotazníkem
- postoje zjistím např. z diskuzních fór (POZOR: spokojení uživatelé jsou většinou zticha)
- jaké má uživatel informační potřeby?
- zde je trochu překryv s doménovou analýzou
- nějaké pojmy najdu ve firemním manuálu a během terénního zkoumání
- lze využít také interview
- zde je trochu překryv s doménovou analýzou
- jak uživatelé komunikují mezi sebou
- jaké jsou osobní cíle a osobní frustrace (problémy, které uživatelé musí řešit)
Prezentace výsledků průzkumu
Nejlepší forma jsou Persony v UCD
Výsledky jsou určeny pak pro:
- kolegy v týmu - pokud se Kontextová analýza dělá ve více lidech, tak se nabyté porozumění musí komunikovat okamžitě
- návrháře
- pro zákazníky a spolupracující uživatele - jako zpětná vazba pro ně (= “hele, tohle jsme se o vás dozvěděli”)
- pracovníky testu a experty vyhodnocení - aby si experti mohli vybrat vhodné testery, aby experti mohli věrohodně “simulovat” persony
- marketing