Kontextová analýza je zpravidla první částí UCD (User Centered Design) návrhu nějakého artefaktu.

Proč bych se měl zdržovat kontextovou analýzou?

  • vždycky je tady možnost se jenom zeptat uživatele jak přesně to chce (tím ho prakticky donutím vymyslet celý artefakt)
    • problém je ten, že uživatel není návrhář a nemá kompentence/čas/zkušenosti něco takového vymýšlet
  • lepší přístup je takový, že artefakt navrhnu ve spolupráci s uživatelem/zákazníkem
    • abych byl kompententní, tak musím znát podporovnané procesy, slovíčka, zákony, preference uživatelů, “jak se to dělá v praxi” atd. provedu kontextovou analýzu
    • díky tomuto přístupu pak dám projektu solidní základy a nebudu se ubírat směrem, kterým nechci, co by nemělo smysl

Do kontextové analýzy patří i Doménová analýza (= K ČEMU) a průzkum mezi uživateli (= PRO KOHO?) - ten se provádí pomocí Metody a techniky práce s uživateli

2 hlavní fáze kontextové analýzy

  1. Informační analýza - zjistit, co se dá z různých informačních zdrojů
    • abych byl kompetentní
  2. Ověření a zpřesnění faktů z informační analýzy s experty v dané doméně

Tedy provedu informační analýzu - mám spoustu teoretických informací o uživatelích, normách, prostředí apod. a nyní je potřeba takové informace zpřesnit a dovysvětlit, pomůže mi:

  1. Průzkum uživatelů - dotazníky, terénní průzkum (Metody a techniky práce s uživateli). Zde je potřeba si dát také pozor na to, co uživatelé říkají a co skutečně dělají!
  2. Doménová analýza - destilace relevantních pojmů z informační analýzy
  3. Kontextová analýza v užším smyslu (víc konkrétní); kontextovou analýzu lze dělat i tak, že se 2 hlavní fáze iterují (informační analýza > ověření experty v oboru)

Metody sběru dat a spolupráce s uživateli v kontextové analýze

  1. dotazník
  2. interview
  3. dotazování se v kontextu - v reálné situaci
  4. terénní průzkum + etnografické metody
  5. účelové pracovní skupiny

Nový projekt na “zelené louce” X Další verze artefaktu

  • úplně nový projekt
    • mám úplnou svobodu (vymýšlím návrh na míru)
    • mám ale velmi malou informační podporu
  • při vyvíjení další verze
    • mohu mít k dispozici kontextovou analýzu původní verze
    • mám informace o běhu původní verze (uživatelé, preference, zvyklosti, procesy…)
    • lze porovnávat s aktuálním během aplikace (artefaktu)

Komunikování výstupů kontextové analýzy

V zásadě se výstupy dají komunikovat všemožně (textově, grafem, diagramy…), při složitějších výstupech mohu já (jakožto proveditel kontextové analýzy a uživatelů znalý člověk) hrát pro tým zástupce uživatelů.

Výstupy

  • persony
  • uživatelské cíle a úlohy + nouzové postupy
  • slovník pojmů + vazby mezi pojmy
  • informační potřeby pro jednotlivé cíle
  • fyzický a technický kontext