Řeší se interakce mezi lidmi a technologiemi, optimalizace technologií pro lidi, reakce lidí na nové technologie, počítače, aplikace apod. HCI zasahuje do více oborů. Z HCI se vyvinul dnešní UX Design a UCD (User Centered Design).
V principu chci navrhovat technologie tak, aby sloužily lidem, jak nejlépe můžou. Lidé by se neměli přizpůsobovat technologiím, ale technologie lidem. Abych to dokázal, tak je potřeba mít základy lidské psychologie, co na lidé působí, jak si vytvářet důvěru s uživatelem, jak vytvořit emoční spojení, jaké jsou limity lidské pozornosti, proč lidé dělají to, co dělají apod.
UX psychology study guide - study guide plný užitečných odkazů od Nielsena, dostupné zdroje k:
Můžeme vnímat jako postoj
Jako postoje ke koncovým uživatelům našeho artefaktu.
Můžeme uživatelům pomoci dosáhnout jejich cílů (původní cíle HCI). Tento postoj převažuje při návrhu profesionálních a kritických artefaktů. Tento postoj je součástí návrhu jakkéhokoliv artefaktu. Cílem naší aplikace je, aby splňovala cíle uživatele ne?
Dále můžeme uživatele pomocí svého artefaktu potěšit a posílit jejich sebevědomí či polechtat jejich dopaminová centra. A vytvořit emotivní vazbu k našemu artefaktu.
- tento postoj se používá u většiny artefaktů, které mají účel vydělávat peníze
Uživatele také můžeme manipulovat a ovlivnit jejich chování a rozhodování ve prospěch jiné osoby.
- například e-commerce, sociální sítě
- dark patterns (bohužel)
Můžeme vnímat jako standardní metodu
Zaměření na standarní postupy (ověřené a přijaté metody, návrhové vzory), standardní způsoby předávání informace (např. formuláře) či standardní pracovní postupy. Řeší také vzájemnou komunikaci mezi lidmi i organizacemi a vzájemnou důvěru.
Můžeme vnímat jako vědní obor/disciplínu
HCI je takový most mezi technickými obory (Softwarové inženýrství, Web Development, Grafika) a společenskými disciplínami (psychologie, sociologie, vnímání, poznávání).