Když v rámci kontextové analýzy sbíráme data a informace od uživatelů, tak můžeme použít několik různých metod a technik. Záleží na situaci, ve které se nacházíme, co o uživatelích víme, jaké jsou možnosti (např. osobní setkání atd.) a také jaká data od uživatelů chceme.
Obecný postup
- nejdřív chci formulovat cíl průzkumu, tedy otázka, na kterou má průzkum odpovědět musí být jasná
- naplánuji průzkum - jaké metody, jaké otázky, kde seženu relevantní uživatele, jaké bude vyhodnocení?
- navrhnu průzkum - vytvořím dotazníky, zadání pro interview, pokyny pro terénní průzkum
- udělám pilotní test - jestli se otázkám dá rozumět, jestli jsou srozumitelné
- spustím průzkum
- interpretuji výstup - lze hlavně kvantitativně a kvalitativně
Kvantitativní interpretace
- k dispozici mám spoustu statistických prostředků
- posuzujeme významnost hypotézy, kterou jsme si stanovili
- je potřeba mít reprezentativní vzorek
- dobře a rychle se vyhodnocují, nejsou tak přesné a vypovídající
Kvalitativní interpretace
- jsou 2 podoby:
- sada nezávislých výroků (z otevřených otázek, interview…)
- zkušenost osoby provádějící výzkum (terénní výzkum, dotazování se v kontextu)
- hodně zde záleží na osobě, která průzkum dělá (jaká je její zaujatost, zkušenosti, komunikace atd.)
- máme více podrobnější odpovědi
- metoda: card sorting - roztřízení výroků do skupin podle různých kritérií, každý člen týmu může roztřízení udělat (více očí a pohledů)
- vytvoří se mi silné skupiny lidí + dávám pozornost i osamělým kartičkám (může to být unikátní pohled nebo nedorozumění)
1) Dotazník
- data od velkého počtu lidí
- lze vyhodnocovat jak kvantitativně (uzavřené otázky), tak kvalitativně (otevřené otázky)
- pozor
- lidé radši odpovídají kladně než záporně a sami před sebou se dělají lepšími či podobnými lidem kolem sebe (mají obecný “správný” názor)
- nedávat odpovědi Ano-Ne, měla by vždy být možnost “Nevím”, “Nechci specifikovat” atd.
- je možné, že se nějakých respondentů nebude otázka týkat → “Netýká se mě” (N/A - Not Applicable)
- pokud mám citlivé otázky, musím otevřeně komunikovat, proč je potřebuji - navést důvěru s respondentem, být průzračný, co se týče mých úmyslů
- je lepší jít od rychlejších a jednodušších otázek k náročnějším
- na konci vždy poděkování či nějaká odměna
Jak motivovat lidi, aby mi vyplnili dotazník
- někteří prostě chtějí pomoci
- dobrovolníci, lidi, který s tím problémem mají zkušenost, přímo se jich to týká
- mají vnitřní motivaci
- informace, v čí je to prospěch
- že ta práce (jejich čas) není zbytečná
- v komerčním světě je častá vnější motivace
- loterie, odměny, slevy
- chvála a poděkování by mělo být samozřejmostí
Jak formovat otázky?
- na začátku: jednoduché a snadné otázky, těžké a nepříjemné spíš na konci
- na záčátku mají být otázky jasné a relevantní k účelu dotazníku
Mám výsledky dotazníku, jak je vyhodnotit?
- pokud nám dává kvalitativní data (otevřené otázky, odpovědi v interview atd.)
- je potřeba RUČNĚ najít opakující se, charakteristické jevy
- mám spíše kvantitativní data
- grafy, shlukování, faktorová analýza
Při řešení problémů také pomáhá i to, že se s problémem seznámím, porozumím mu a nechám ho ležet a dělám něco jiného. Mozek nemá rád nevyřešené problémy a bude ho řešit “na pozadí”. Toto lze aplikovat i pro více lidí najednou (= sleeping on it).
2) Interview
- tady hodně záleží na osobě provádějící interview (její příprava, komunikační schopnosti, důvěra atd.) a na prostředí (nejlepší je neutrální, u nikoho “doma”)
- zase je velký důraz na důvěru
- dodržování základní etiky (vysvětlit účel interview, zacházení s daty apod.)
- respekt ke druhému, autentický zájem, férovost dialogu (neskákání do řeči)
- otázky musí být jasné a nezavádějící
- 2 extrémy přístupu k interview
- strukturované interview - pouze předpřipravené otázky (jediné plus k dotazníku je schopnost tázajícího dovysvětlit otázky) → kvantitativní interpretace
- flexibilní interview - otázky reagující na předchozí odpovědi, je třeba neztratit původní cíl interview
- hodně náročné na všestrannost tazatele
- ve skutečnosti se používá kombinace obou přístupů (začne se předpřipravenými otázkami a když je zajímavá odpověď, tázající se doptá a pak se vrátí k předpřipraveným otázkám)
- Více zde na Nielsonovi: https://www.nngroup.com/articles/user-interviews/
3) Terénní průzkum
- hlavně se chci dozvědět, jestli uživatelé skutečně dělají to, co říkají
- narozdíl od laboratoře zde máme vše reálné
- pracovní proces, uživatele, artefakty, motivace apod.
- pozorovatel nemá situaci pod kontrolou, dokonce by se měl snažit “překážet co nejméně”
Návštěva
- nejméně formální a nejméně náročná forma
- slouží pro představu o cílovém kontextu, i během krátké návštěvy si mohu všimnout významných skutečností
Pozorování
- delší než návštěva, nesoustředím se na dialog - jenom pozoruji běžné činnosti uživatelů
- musím upozornit, že jenom pozoruji pro UCD, že nešmíruju pro jejich vedení apod. (etika)
- poté mám základní porozumění uživatelům
- sociální přijatelnost použitých artefaktů
- jaké informační zdroje skutečně uživateli slouží
- jaká jsou obtížná místa a jak je uživatelé skutečně řeší
Dotazování se v kontextu
- k tomu, že vidím, jak to uživatel dělá (viz Pozorování), tak chci vědět PROČ to dělá - zeptám se ho v té konkrétní situaci
- varianta dotazování se v kontextu je přemýšlení nahlas uživatele
- je potřeba zároveň přiliš uživatele neotravovat
Etnografické metody
- kromě využití v sumativní fázi UCD (co nám artefakt dělá v praxi) se dají využít i v formativní fázi (tedy v průzkumu uživatelů a kontextu)
- tyto metody jsou systematičtější a porozumění je hlubší, ale nároky na pozorovatele, logistiku a čas jsou větší
- viz Etnografické metody
4) Kreativní skupiny
- teď se práce netýká pouze jednoho uživatele, ale celé skupiny uživatelů (max 6-10, pak už se ztrácí na efektivitě)
- vyplatí se, pokud máme celou skupinu spolupracujících uživatelů
- je třeba řešit běžné problémy komunikace ve skupině
- nesouhlas názorů, hádky je třeba korigovat
- řešení:
- problém překonat, vyřešit
- povýšením - najít radikálně odlišný přístup k problematice
- zobecněním - najít řešení, které pokryje všechny požadavky
- nalezením společného základu rozdílných přístupů
- udělat kompromis (pozor na lose-lose výsledek)
- ukázat nevýznamost sporu
- problém překonat, vyřešit
- řešení:
- diskuse nemá trvat dlouho, někdy se vyplatí používat techniku “sleep on it”, někdy nápady přichází, když se na ně nesoustředíme
- nesouhlas názorů, hádky je třeba korigovat
- ve skupině je většinou nestranný moderátor, který pomáhá korigovat diskusi
Brainstorming
Kolaborativní průzkum, návrh a vyhodnocení
- hlavně v agilních metodách
- průzkum se provádí buď větším týmem nebo za aktivní účasti uživatelů
- ve skupině máme uživatele a doménové experty
- tyto dvě skupiny spolu komunikují a ptají se (za režie moderátora)
Focus groups
- z marketingu
- vybíráme specifické skupiny uživatelů podle našeho cíle
- rovnoměrné zastoupení - chci průměrnou odezvu
- pouze jedna skupina (podle jedné persony) - cíl je pro ni specifický
- schválně sestava odlišných (heterogenních) skupin - chci se poučit o rozdílech a následcích těchto rozdílů