Z formativní fáze UCD (User Centered Design) a hlavně doménové analýzy a průzkumu uživatelů máme spoustu kvalitativních a kvantitativních informací o uživatelích. Chceme tyto informace prezentovat - můžeme pomocí person. Je to nejlepší způsob, jak takové informace předat. Je to zapamatovatelné a dobře se na ně odkazuje (např. “tahle funkčnost by se Joeovi nelíbila”). Jméno persony tedy slouží jako “zkratka” k množině vlastností konkrétního typického uživatele mého artefaktu.
Jedná se o fiktivní postavu, které dáme tvář, relevantní historii, jméno a úlohu v artefaktu. A k tomu pak přidáme vše, co jsme se dozvěděli.
Persona mi reprezentuje typického člena určité skupiny uživatelů, jejíž členové jsou si podobní.
Dobrý practice je tvořit persony ve spolupráci s ostatními lidmi v projektu, mají pak pocit “vlastnictví” a pak mají mnohem větší pravděpodobnost, že persony přijmou a budou je používat.
Super zdroj: https://www.nngroup.com/articles/persona/
- definice person, jaká je jejich role v UCD
- guidelines, jak vytvořit správnou personu
- kde získat informace nutné k vytvoření dobrých person
- krátká videa o personách