Používáme většinou na začátku, a když chceme rychlé vyhodnocení použitelnosti. Máme většinou první prototyp a ještě nemáme reálné uživatele - ty budeme simulovat “hrajícími” HCI experty.

  • HCI experti využívají své znalosti HCI + chovají se podle person + “předpokládají” že prototyp je reálný artefakt
  • tedy jde o metody založené na simulaci uživatele
  • jejich cílem je kontrola a predikce kroků (budoucího) uživatele

Hlavním výstupem jsou potenciální problémy v použitelnosti artefaktu.

Prediktivní metoda: Inspekce

  • stránka po stránce, okno po okně, dialog po dialogu
  • vyjde nám heuristické vyhodnocení
    • kontrolujeme všechny části artefaktu vůči nějakému seznamu heuristických pravidel (přepřipravené otázky)
      • například heuristická pravidla od Nielsena
  • dále se provádí inspekce různých standardů (firemní, normy, zákony, HIGs a UX)
  • inspekce konzistentnosti (taky pomáhají HIGs a UX)
  • jestli artefakt obsahuje všechy features
    • a jestli jich naopak nemá moc - vede k “creeping featurism”

Prediktivní metoda: Průchod

  • otázka - splňuje artefakt daný uživatelský cíl?
    • prochází se sekvence akcí, která k danému cíli směřuje
  • pro každý průchod vytvořím Model uživatele (GOMS)
    • Goal - cíl uživatele
      • musí dávat smysl i bez artefaktu
      • musí vyžadovat nějakou posloupnost akcí s artefaktem
      • musí být konkrétní (data, názvy apod.)
    • Operators - atomické činnosti, které se dají dělat s artefaktem
    • Methods - posloupnosti Operators, vedou k nějakému cíli
    • Selection rules - kterým Operátorům či Metodám se dává přednost (z uživatelského hlediska)
      • nějaké mohou být ve větší preferenci
Kognitivní průchod
  • máme uživatelský cíl a posloupnost akcí, která k němu vede - otázka je, jak je pravděpodobné, že uživatel tudy půjde? Ví, že má tudy jít, je to jasné? Opravdu tuto možnost zvolí? Rozumí odezvě systému?
  • co potřebujeme?
  • uživatele nám tady může simulovat nějaký HCI expert, který se chová podle persony (máme z průzkumu)
  • posloupnost akcí, jak si je představují návrháři
  • provedení:
    • vezmu každou akci posloupnosti a zkoumám, jestli je věrohodné, že ji uživatel takhle provede
      • pokud ne, poznamenat proč a pokračovat dál
  • výstup: seznam problémových míst
Pluralistický průchod
  • kombinuje Kognitivní průchod a kreativní skupinové techniky
  • máme 2 skupiny: uživatele a návrháře, kteří si mezi sebou vyměňují informace
    • výměna je moderována moderátorem (jen pro efektivitu)
  • v diskusi mají uživatelé přednost (jsou primární)
  • průběh:
    1. vysvětlí se aktuální cíl uživatele, který zkoumáme
    2. každý účástník zaznamená jeho průchod aplikací k cíli
    3. diskutují průběh
    4. vysvětlení správného průběhu moderátorem
    5. vyplnění krátkého dotazníku
Heuristický průchod
  • hybrid mezi inspekcí a průchodem
  • první průchod je zaměřený na podstatné části artefaktu
    • zaznamenávají se otázky k soustředění (z kognitivního průchodu)
  • druhý průchod je kontrola cest vzhledem k heuristickým kritériím
  • nejčastěji se metody takhle kombinují