Používáme většinou na začátku, a když chceme rychlé vyhodnocení použitelnosti. Máme většinou první prototyp a ještě nemáme reálné uživatele - ty budeme simulovat “hrajícími” HCI experty.
- HCI experti využívají své znalosti HCI + chovají se podle person + “předpokládají” že prototyp je reálný artefakt
- tedy jde o metody založené na simulaci uživatele
- jejich cílem je kontrola a predikce kroků (budoucího) uživatele
Hlavním výstupem jsou potenciální problémy v použitelnosti artefaktu.
Prediktivní metoda: Inspekce
- stránka po stránce, okno po okně, dialog po dialogu
- vyjde nám heuristické vyhodnocení
- kontrolujeme všechny části artefaktu vůči nějakému seznamu heuristických pravidel (přepřipravené otázky)
- například heuristická pravidla od Nielsena
- kontrolujeme všechny části artefaktu vůči nějakému seznamu heuristických pravidel (přepřipravené otázky)
- dále se provádí inspekce různých standardů (firemní, normy, zákony, HIGs a UX)
- inspekce konzistentnosti (taky pomáhají HIGs a UX)
- jestli artefakt obsahuje všechy features
- a jestli jich naopak nemá moc - vede k “creeping featurism”
Prediktivní metoda: Průchod
- otázka - splňuje artefakt daný uživatelský cíl?
- prochází se sekvence akcí, která k danému cíli směřuje
- prochází se sekvence akcí, která k danému cíli směřuje
- pro každý průchod vytvořím Model uživatele (GOMS)
- Goal - cíl uživatele
- musí dávat smysl i bez artefaktu
- musí vyžadovat nějakou posloupnost akcí s artefaktem
- musí být konkrétní (data, názvy apod.)
- Operators - atomické činnosti, které se dají dělat s artefaktem
- Methods - posloupnosti Operators, vedou k nějakému cíli
- Selection rules - kterým Operátorům či Metodám se dává přednost (z uživatelského hlediska)
- nějaké mohou být ve větší preferenci
- Goal - cíl uživatele
Kognitivní průchod
- máme uživatelský cíl a posloupnost akcí, která k němu vede - otázka je, jak je pravděpodobné, že uživatel tudy půjde? Ví, že má tudy jít, je to jasné? Opravdu tuto možnost zvolí? Rozumí odezvě systému?
- co potřebujeme?
- uživatele nám tady může simulovat nějaký HCI expert, který se chová podle persony (máme z průzkumu)
- posloupnost akcí, jak si je představují návrháři
- provedení:
- vezmu každou akci posloupnosti a zkoumám, jestli je věrohodné, že ji uživatel takhle provede
- pokud ne, poznamenat proč a pokračovat dál
- vezmu každou akci posloupnosti a zkoumám, jestli je věrohodné, že ji uživatel takhle provede
- výstup: seznam problémových míst
Pluralistický průchod
- kombinuje Kognitivní průchod a kreativní skupinové techniky
- máme 2 skupiny: uživatele a návrháře, kteří si mezi sebou vyměňují informace
- výměna je moderována moderátorem (jen pro efektivitu)
- v diskusi mají uživatelé přednost (jsou primární)
- průběh:
- vysvětlí se aktuální cíl uživatele, který zkoumáme
- každý účástník zaznamená jeho průchod aplikací k cíli
- diskutují průběh
- vysvětlení správného průběhu moderátorem
- vyplnění krátkého dotazníku
Heuristický průchod
- hybrid mezi inspekcí a průchodem
- první průchod je zaměřený na podstatné části artefaktu
- zaznamenávají se otázky k soustředění (z kognitivního průchodu)
- druhý průchod je kontrola cest vzhledem k heuristickým kritériím
- nejčastěji se metody takhle kombinují