Cíl průzkumu uživatelů

  • dozvědět se o uživatelích vše, co je důležité pro použití mého artefaktu
  • a nějakým dobrým způsobem toto předat návrháři, tak, aby si mohl uživatele dobře představit a rozdělit si je do odlišných skupin

Co uživatelé říkají a co uživatelé dělají

Co se týče průzkumu uživatelů, tak můžeme sbírat

Kvantitativní údaje
  • mají široký záběr, snadněji se provádí a vyhodnocují
  • můžeme pomoci nich stanovit významnost nějakého problému
  • neposkytují dostatek informací pro porozumění
Kvalitativní údaje

Je pravděpodobné, že se stane to, že odpověď uživatele na jednu otázku vyvolá další otázky (ty už budou konkrétnější) + otázky si budu zjišťovat dodatečně (vždy je lepší se zeptat, než předpokládat).

Boj s demografickými údaji - jsou velmi jednoduché na získání, ale pro nás nejsou moc relevantní. Místo nich je lepší použít jiný úhel otázky nebo demografické otázky již vztažené k artefaktu.

Pro takový průzkum je důležité již znát pojmy z domény.

Co je důležité zjišťovat?

  • jak bude artefakt používán
    • volbou uživatele (můj problém: umět nalákat uživatele, kteří budou artefakt dobrovolně používat)
    • z nutnosti, kvůli nějakému nařízení (můj problém: minimalizovat námahu uživatele, aby se mu to vyplatilo to používat)
  • frekvence používání
    • příležitostné používání
    • časté používání (artefakt je jejich hlavní pracovní nástroj)
      • zde se můžeme více spolehnout na uživatelovu paměť a znalost artefaktu (čím častější použití, tím více se můžeme spoléhat)
    • pro použití je potřeba certifikace
  • jaká je pro uživatele priorita cílů, které si artefaktem splní?
    • nevýznamný cíl, může si ho dosáhnout i jinak
    • fatální omezení, tzv. “show stopper”
  • jak uživatelé znají platformu a jaké mají postoje
    • znalost se dá zjišťovat např. dotazníkem
    • postoje zjistím např. z diskuzních fór (POZOR: spokojení uživatelé jsou většinou zticha)
  • jaké má uživatel informační potřeby?
    • zde je trochu překryv s doménovou analýzou
      • nějaké pojmy najdu ve firemním manuálu a během terénního zkoumání
    • lze využít také interview
  • jak uživatelé komunikují mezi sebou
  • jaké jsou osobní cíle a osobní frustrace (problémy, které uživatelé musí řešit)

Prezentace výsledků průzkumu

Nejlepší forma jsou Persony v UCD

Výsledky jsou určeny pak pro:

  1. kolegy v týmu - pokud se Kontextová analýza dělá ve více lidech, tak se nabyté porozumění musí komunikovat okamžitě
  2. návrháře
  3. pro zákazníky a spolupracující uživatele - jako zpětná vazba pro ně (= “hele, tohle jsme se o vás dozvěděli”)
  4. pracovníky testu a experty vyhodnocení - aby si experti mohli vybrat vhodné testery, aby experti mohli věrohodně “simulovat” persony
  5. marketing