Proč?

  • pochopím, jak zákazník funguje
  • lépe navrhnu procesy v rámci aplikace
  • budu mít procesy před sebou a mohu zlepšit procesy bez ohledu na implementaci
    • uvidím problémová místa
    • dokážu lépe vidět role a zodpovědnosti různých částí systému

Proces

  • dá se říci, že je to sada uspořádaných akcí/činností, která transformuje vstupy na výstupy (jako algoritmus)
  • proces můžu zachytit textově nebo přehledně diagramem
  • co u obchodního procesu sleduji?
    • důležitost procesu pro zákazníka
    • časovou a finanční náročnost
    • četnost provádění
  • zdroje informací pro tvorbu procesů:
    • hlavně komunikace se zákazníkem (podobné jako v Kontextová analýza)
      • a nejlépe je vidět při práci (a aby “přemýšleli nahlas”)
    • standardy, směrnice, dokumentace…

AS IS (současný stav)

  • současné procesy zákazníka bez ohledu na naši aplikaci (tj. “před naší aplikací”)
  • pochopení činnosti zákazníka, nalezení problémových míst
  • zvolím si, jaké části procesu budu podporovat

TO BE (stav po realizaci aplikace)

  • hlavně pro srovnání a vyhodnocení přínosů aplikace
  • mohu dělat přesnější odhad přínosů nových procesů
  • POZOR na podporu špatných procesů (koukat na to out-of-the-box)
    • nebát se procesy celé překopat

Pro modelování procesů se používá BPMN či Eriksson-Penker (rozšiřuje UML). My budeme používat Diagram aktivit - UML.