Proč?
- pochopím, jak zákazník funguje
- lépe navrhnu procesy v rámci aplikace
- budu mít procesy před sebou a mohu zlepšit procesy bez ohledu na implementaci
- uvidím problémová místa
- dokážu lépe vidět role a zodpovědnosti různých částí systému
Proces
- dá se říci, že je to sada uspořádaných akcí/činností, která transformuje vstupy na výstupy (jako algoritmus)
- proces můžu zachytit textově nebo přehledně diagramem
- co u obchodního procesu sleduji?
- důležitost procesu pro zákazníka
- časovou a finanční náročnost
- četnost provádění
- zdroje informací pro tvorbu procesů:
- hlavně komunikace se zákazníkem (podobné jako v Kontextová analýza)
- a nejlépe je vidět při práci (a aby “přemýšleli nahlas”)
- standardy, směrnice, dokumentace…
- hlavně komunikace se zákazníkem (podobné jako v Kontextová analýza)
AS IS (současný stav)
- současné procesy zákazníka bez ohledu na naši aplikaci (tj. “před naší aplikací”)
- pochopení činnosti zákazníka, nalezení problémových míst
- zvolím si, jaké části procesu budu podporovat
TO BE (stav po realizaci aplikace)
- hlavně pro srovnání a vyhodnocení přínosů aplikace
- mohu dělat přesnější odhad přínosů nových procesů
- POZOR na podporu špatných procesů (koukat na to out-of-the-box)
- nebát se procesy celé překopat
Pro modelování procesů se používá BPMN či Eriksson-Penker (rozšiřuje UML). My budeme používat Diagram aktivit - UML.